Linux'ta Bir Dosyayı Parçalara Bölme ve Sonra Birleştirme

Sorunum şuydu: Elimdeki bir cd’yi tek başına dolduracak büyüklükteki bir bilgisayar dosyasını internet üzerinden ev bilgisayarımdan iş bilgisayarıma göndermek istiyordum. Böyle bir dosyayı e-posta ekinde yollayamayacağım gibi ftp gibi bir yolla da iletmek riskli idi; zira, şayet dosya transferinin herhangi bir aşamasında bağlantı koparsa, dosyanın o ana kadar yolladığım kısmı boşa gidecekti; sil baştan yeniden denemem gerekecekti. Ben de dosyayı küçük parçalara bölüp taksit taksit göndermeye karar verdim. Böylece dosya transferi esnasında bağlantı kopsa bile o ana kadar yolladığım dosyacıklar yerine ulaşmış olacaklardı.

Büyük bir bilgisayar dosyasını küçük parçalara bölmenin yolunu şu adreste buldum: http://www.linuxquestions.org/linux/answers/Applications_GUI_Multimedia/Split_and_Reassemble_files Özetle Linux’un “split” komutu büyük dosyayı dosyacıklara bölüyor; “cat” komutu da dosyacıkları birleştirip büyük dosyayı yeniden inşa ediyormuş. Split komutunu kullanarak elimdeki büyük dosyayı herbiri yarım megabyte’tan küçük bin beş yüz küsür parçaya ayırdım. Sonra da sftp yoluyla iş bilgisayarıma yolladım. (Daha doğrusu bir yandan bu satırları yazarken diğer yandan da dosyacıkları diğer bilgisayara yolluyorum.) Yarın işe gidince “cat” komutunu kullanarak o küçücük parçaları birleştirip büyük dosyamı tekrar oluşturacağım. (Evde denedim, orjinal dosya ile yeniden birleştirilmiş dosyaların boyutları arasında ufak bir fark olmasına rağmen md5sum’ları aynı çıktı.)

Bu yöntemi özellikle e-posta ile büyük dosyaları yollayamadığınız zaman dosyayı parçalar halinde göndermek için kullanabilirsiniz. Tabii hem siz hem de e-postanızı göndereceğiniz kişi Linux kullanıyorsa…