Bir Bilgisayar Toplama ve Overclock Etme Denemesi

Bir kaç gün önce bir yakın akrabam için bir bilgisayar toplamam gündeme geldi. Elimizde monitör, klavye ve fare vardı, bilgisayarın kendisi yoktu. Hem hesaplı hem de iyi denebilecek bir bilgisayar toplamak istedim.

Önce bir yandan Mavi Bilgisayarın web sitesindeki “Sistem Topla” özelliğini ve bir yandan da (epeyce) Google’ı kullanarak bir kaç saat araştırma yaptım. İşlemci, anakart gibi parçaların fiyatları ve fiyatlarına karşılık bana sağlayabilecekleri faydayı inceledim. Neticede şöyle bir konfigürasyon çıkardım:

İşlemci: Athlon 64 X2 4000+ AM2 (2.1GHz, 1024K, AM2) BOX Fiyatı: 80 dolar

Anakart: Biostar TA690G (AMD 690G, GLAN, SATA, RAID, AM2) Fiyatı: 80 dolar

Ram: 1 adet Bigboy DDR2 800 1024MB Ram Fiyatı: 58 dolar

Hard disk: 1 adet Seagate 160GB 7200RPM 8MB SATA II hard disk Fiyatı: Yaklaşık 64 dolar (Linkteki hard disk IDE’dir, Sata II değil! Sadece fikir vermesi bakımından bu linki verdim.)

DVD Yazıcı: LG 18X Dual Layer çift katmanlı DVD yazıcı Fiyatı: 37 dolar

Hoparlör: Ozaki SP635 2+1 hoparlör Fiyatı: 14 dolar

Kasa: AOpen ES55C 300W Gümüş-Siyah midi-tower kasa Fiyatı: 42 dolar

İşlemci soğutucusu: Thermaltake CL-P0114 Big Typhoon Fiyatı: 54 dolar

Bu bilgisayarı toplamanın maliyeti 430 dolar (artı KDV elbette) tutacak gibi görünüyordu.

Niçin bu parçaları seçtiğimi biraz anlatayım:

AMD’nin 2.1 ghz hızındaki 4000+ model işlemcisini çift çekirdekli olması, hem 32 bit hem de 64 bit çalışabilmesi, 1024K L2 önbelleği olması ve özellikle de bu işlemciyi yüksek hızlara “overclock” edebilmem (yani çekirdeklerini çok daha hızlı çalıştırabilmem). 80 dolar fiyatındaki 2.1 ghz hızındaki Athlon 64 4000+’yı rahatlıkla 2.8 ghz hızında çalıştırabilecek olduğum için seçtim açıkcası. Overclock yapmaksızın benzer performansı verebilecek bir diğer AMD işlemciyi seçseydim yaklaşık 150-160 dolar, bir Intel işlemciyi seçseydim 200-220 dolar vermem gerekecekti.

Biostar TA690C anakartı üzerindeki AMD’nin 690G chipseti sebebiyle seçtim. Bu çipset benim beğendiğim bir chipset. En beğendiğim özelliği de piyasadaki “on-board” ekran kartları arasında en iyilerden biri olduğunu düşündüğüm ATI Radeon X1250 ekran kartını içinde barındırması. Biostar’ın anakartı AMD 690G chipsetinin özelliklerinin çoğundan istifade etmiş, ucuz ama iyi bir anakart izlenimi bıraktı bende. Ayrıca bu anakartın biosunda overclock işlemi için ayrı bir menu bulunmakta ve düzgün bir overclock için gerekli tüm ayarları bu anakartın bios’undan değiştirmek mümkün. Biostar benim ilk tercihim idi ancak alternatif olarak benzer fiyata sahip ve gene aynı chipseti barındıran Asus M2A-VM veya MSI K9AGM2-FIH model anakartları da alabilirdim.

Ramın iyisi ve kötüsü kendini bilgisayar zorlandığında gösterir. Overclock ram ile oynanmasını da gerektirdiği için genelde overclock yapan kişiler iyi ramları tercih ederler. Ancak iyi bir ram ile kötü(!) bir ram arasındaki fiyat farkı çok olduğu ve neyin iyi neyin kötü olduğu pek belli olmadığı için riski göze aldım ve bulabildiğin en ucuz ve hızlı 1gigabyte’lık ram olan Bigboy’un ramında karar kıldım. Niye 2×512 yerine 1×1024’ü tercih ettiğime gelince: DDR2 ram çift olarak takıldığında çift kanallı çalışma özelliği devreye girer; tek takılırsa tek kanallı çalışır DDR2 ramlar. 2×512 alsaydım bilgisayarda çift kanallı çalışan 1 gigabyte ram olacaktı. Bu iyi bir şey elbette, ancak ileride ram attırmak gerektiğinde ya gene 2×512 almak ya da eldekileri çıkarıp 2 (ya da 4) tane 1024’lük ram almak gerekecekti. (Biliyorum başka olasılıklar da var!) Ben baştan tek 1024’lük almayı tercih ettim. Tek kanallı çalışmasının gündelik kullanımda bir dezavantajı olacağını sanmıyorum. İhtiyaç olduğu zaman ikicisi alınır…

Benim için hard diskin bildik bir marka olması (Seagate, Maxtor, Western Digital, Samsung vs.) olması, SATA II olması , makul bir fiyata makul bir kapasitenin alınabilmesi önemli. Ön belleğinin 8 ya da 16 olması vs. benim için önem taşımıyor. 8 mb ile 16 mb önbellek sahibi hard diskler arasında kullanıcının gündelik kullanımda algılayabilecekleri bir fark olduğunu sanmıyorum.

LG’nin 18X hızındaki çift katmanlı DVD yazıcısını daha evvel de kullanmıştım. Ucuz, hemen her türlü diski okuyup, bunlara yazabilen, gayet iyi bir yazıcı olduğunu düşündüğüm için seçtim bu DVD-RW’yi.

Ozaki’nin hoparlörleri hakkında hiç bir fikrim yok. Ucuz hoparlörler arasında en çok bunların tipini beğendim. Bir de hoporlörün üzerinde dahili mikrofonu varmış, onu merak ettim.


Kasa bir bilgisayarın en önemli parçalarından biri. Bir kasa alırken kullanışlılığı bakımından dikkat ettiğim pek çok özellik var. Ne var ki “ucuz” kasaların çoğu onlarda aradığım özelliklerin çoğunu barındırmıyorlar. Dolayısıyla AOpen’dan büyük beklentilerim yok. Aynı markanın başka kasalarını daha evvel kullanmıştım. Ucuz bir kasa için iyi olduğunu düşündüğüm için tercih ettim bu markayı.

AMD’nin işlemcisi aslında kendi soğutucusuyla beraber geliyor. Soğutucusu gayet iyi bir soğutucu ama overclock işlemi işlemciyi aşırı ısıttığı için daha iyi bir soğutucu almak şart oldu. Thermaltake’in Big Typhoon’u fiyatına göre harika bir soğutucu ve bence o fiyata daha iyisini buılmak mümkün değil.

Konfigürasyonu çıkardıktan sonra parçaları İnternet’ten sipariş etmek yerine tanıdığım bir bilgisayar satıcısından aldım. Maliyet değişmedi, sadece tanıdığımla iş yapmayı tercih ettiğim için bu yolu seçtim. (Mavi’den almak belki daha avantajlı olabilirdi.) Yalnız başka bir sıkıntı yaşadım. Tanıdık bilgisayar satıcısı ne Biostar’ın, ne Asus’un, ne de MSI’ın anakartlarını bulamamış; bunların yerine Foxconn markasının gene 690G chipset’li A690GM2MA-8KRS2H model anakartını vermiş bana. (Bir de, aksini özellikle tembihlediğim halde makinayı, toplamış elemanları. Ne diyeyim…)

Foxconn A690GM2 bence iyi bir anakart değil. Performans bakımından benim listemdeki anakartlardan farkı olduğunu sanmıyorum ama hiç hoşuma gitmeyen bazı eksiklikleri var. Örneğin, kullanma kılavuzu yok; sadece bir sayfalık kolay kurulum kılavuzu var. Biosunda overclok işlemi için değiştirilebilecek sadece bir kaç ayarı var. (İşlemci veri yolunu ve ramın voltajını değiştirebiliyorsunuz ama işlemci voltajını değiştiremiyorsunuz, çarpan değerlerini de… Hatalı overclock işlemlerini de tolere edemiyor bu anakartın biosu. Bir hata halinde biosu jumper ile oynayarak sıfırlamak zorunda kalıyorsunuz.) Biostar’da olan HDMI ve S-video çıkışları da yok Foxconn’da. Firewire da yok… (Sadece anakart üstüne bağlantı iğneleri konmuş.) Foxconn’da hiç hoşuma gitmeyen bir diğer husus da sistem fanı ile ilgili. A690GM2MA-8KRS2H modelanakarta sadece bir sistem fanı bağlayabiliyorsunuz. (Bunu iki fan alıp takmaya kalkınca farkettim.) Özetle, Foxconn A690GM2 anakarttan memnun kalmadım. Bilgisayarı kullanmaya başladıktan sonra muhtemlen bunu unutacağım ama şu an için düşüncem bu.

Anakartın biosunun overclocka çok müsait olmamasına rağmen epeyce denemeden ve bios resetlemeden sonra işlemciyi 2.8 ghz hıza overclock etmeyi başardım. (Ram voltajını fabrika değerinin 350 mV üzerine çıkarıp, 2,09 volt yaptım; işlemci veriyolunu (FSB) 200’den 275’e çıkardım. (Daha yüksek voltaj ve FSB ile daha üst hızlara da çıktım ama o hızlar hem ısı hem de tutarlı çalışma bakımından epey riskli göründü bana.)

AOpen’ın kasasından menun kaldım. Bolca genişleme yuvası var. Yan kapakta işlemci fanı ve ek kartların havalandırılması için iki ızgara mevcut. Öne 1 adet 12cm’lik arkaya da 1 adet 8 ya da 9 cm’lik fan takılabilmesi mümkün. Kasa üzerinde gelen 300 watlık güç kaynağı (PSU) kabul edilebilir kalitede. Güç kaynağının sesi ortanın az üzerinde. Gündüz değil ama gece olunca beni rahatsız etti güç kaynağından gelen ses.

Mavi Bilgisayardan 1 adet Zalman marka 12 cm’lik ve bir adet başka bir marka 9 cm’lik “sessiz” fan aldım. Zalman’ın 12 cmlik fanı Thermaltake’in Big Typhoon işlemci soğutcusunun üzerinde gelen kavuniçi renkli 12 cm’lik fandan daha fazla hava üflediği için bu fanı Big Typhoon’un üzerine taktım. (Zalman maksimum 1300’lerde dönüyor, Big Typhoon’un kendi fanı ise 900’lerde.) Big Typhoon’dan çıkan fanı da kasanın önüne taktım ki hem hard diski soğutsun, hem de kasa içine serin hava sağlasın. Bu fanı anakart üzerindeki sistem fanı bağlantısına bağladım; dolayısıyla hızı bilgisayar tarafından kontrol ediliyor. 9 cm’lik fanı ise kasanın arkasına, sıcak havayı dışarı çekmesi için bağladım. Anakart üzerinde ikinci bir sistem fanı bağlantısı bulunmadığı için bu fanı doğrudan güç kaynağına bağlamak zorunda kaldım; dolayısıyla 9 cm’lik fan daimi olarak son sürat çalışıyor. (Neyseki sessiz!)

Big Typhoon overclock yapılmış işlemciyi fevkalade iyi soğutuyor. Atıl durumdayken işlemci çekirdeklerinde 22-23 derece, işlemcinin kendisinde ise 38-42 derece arasında ısı ölçüyorum Speedfan ile. İşlemciyi iyice zorladığımda bile işlemcinin ısısı 55 dereceyi hiç geçmiyor. Bilgisayarı 10 saat kadar Prime95 ile “işkence” modunda test ettim. Herhangi bir sorun olmadı. Harddisk sıcaklığı da atıl durumda 30’larda, yük altında 40-42 derece arasında durdu hep. Bigboy’un ramı da beni epey şaşırttı. Beklediğimden iyi çıktı açıkcası.

Ozaki’nin hoparlörleri elime geçmediği için onlar hakkında yorum yapamayacağım.

Özetle (sonradan aldığım iki fana toplam 30 YTL verdiğim için) yaklaşık 450 dolar + KDV harcayarak (monitör, klavye ve fare hariç) gayet iyi bir bilgisayar topladım çok sevdiğim bir akrabama. Bir de güzel Pardus kurdum üzerine…

Gelelim bu denemeden çıkardığım derslere:

Benzer bir bilgisayarı tekrar toplamam gerekse şu üç şeyi farklı yaparım:

1- Foxconn’u kabul etmem, illa da Biostar’ın (veya Asus’un veya MSI’ın) anakartını alırım.

2- İyi ve sessiz bir güç kaynağı için fazladan bir 50 dolara daha kıyarım.

3- Parçaları tanıdığım bilgisayarcıdan almadan önce iki kere düşünürüm. Muhtemelen Mavi Bilgisayar’dan kredi kartına 10-12 taksitle alırım.

Eksik kalmasın diye son bir not ekleyeyim: 50 dolar daha harcanıp gayet iyi bir kablosuz klavye seti ve 250-300 dolara da gayet iyi bir 19″ geniş ekran LCD monitör alınabilir. Yani tüm bilgisayar 750-800’doları aşmadan temin edilebilir. (+KDV elbette!)

Şimdi, bu yazıyı okuyanlardan parası bol olanlar veya olmayıp da varmış gibi hayal kuranlar topladığım bilgisayarın ne kadar da kötü olduğunu söyleyebilirler. Doğrudur, elbette bunun çok daha iyisini toplamak mümkündür. Dört çekirdekli işlemcilerin, çok güçlü ekran kartlarının ve ses kartlarının, overclock için özel yapılmış ramların, su soğutma sistemlerinin bulunduğu bir ortamda benim bu paraya toplayabildiğim en iyi bilgisayar budur. Zaten bilgisayarın sahibinin de aslında bu kadarına bile ihtiyacı yoktur. Nokta.

EK:

1- Buraya aktardığım tüm bilgiler şu son üç günde bilgisayar toplarken edindiğim deneyimin subjektif ifadesinden ibarettir. Benim beğendiğim parçaları siz beğenmeyebilir, beğenmediklerimi çok beğenebilirsiniz. Dolayısıyla kendi araştırmanızı yapın, sözüme güvenmeyin.

2- Overclock işlemi çok tehlikeli bir işlemdir, bilgisayarınızın parçlarının yanmasına, tamir edilemeyecek şekilde bozulmasına sebep olma ihtimali çok yüksektir. Ayrıca overclock yapmakla bilgisayarınızın parçalarını garanti dışı bırakabilirsiniz. Başınıza bir iş gelirse bana hiç hesap sormaya kalkmayın; demedi demeyin.

3- Mavi Bilgisayar ile hiç bir bağım yok; bu yazıyı yazarken sitelerine link vereyim diye bana komisyon, hediye mediye vermiş değiller. (Umarım link verdim diye hesap da sormaya kalkmazlar.) Web sitelerinden memnun kaldım ve bugün ilk kez dükkanlarından iki fan aldım, ben de düzgün bir firma izlenimi bırakdılar, o kadar.