Pardus İzlenimleri

Pardus Linux Konu Linux olunca bilgisayar bilgimi olsa olsa “başlangıç düzeyi” olarak niteleyebilirim. Son üç-dört yıldır değişik linux dağıtımlarını* deniyor ve Windows’tan Linux’a geçiş yapmak için çabalıyorum. Şu ana kadar pek çok dağıtım denedim. Aralarında en beğendiklerim (aşağı yukarı sırasıyla) OpenSuse, Mepis, Ubuntu ve CentOS (Redhat). Pardus’un ilk sürümünü denemiş, beğenmiş ama kısa bir süre kullandıktan sonrakaldırıp OpenSuse’ye geçmiştim. Bir süre önce Pardus’un iknci sürümü Pardus 2007 yayınlanınca Pardus’u tekrar denemek istedim. Bu biraz da “Türk malı” linuxu desteklemek arzumdan kaynaklanıyordu.

Sözü uzatmayayım: Dizüstü bilgisayarımdan** OpenSuse 10.2’yi kaldırıp yerine Pardus 2007’yi kurdum. Bilgisayarımın donanımını neredeyse tümüyle otomatik olarak tanıdı Pardus. Basit ve temiz masaüstünü, temel ayarlarının kolayca yapılabilmesini çok beğendim. Hepsinden önemlisi adam akıllı Türkçe herşey. Yüzde yüz değil belki ama denediğim diğer hiç bir Linux dağıtımında göremediğim kadar Türkçe.

Pardus’u hazırlayanların ellerine sağlık. Çıktığı günden beri dizüstü bilgisayarımda Windows’la birlikte Pardus 2007 kullanıyorum. Sadece ben değil eşim ve 4 yaşındaki çocuğumuz da kullanıyolar. (İşte bu bir ilk. Eşime daha önce Linux’u hiç kullandırtamamıştım.)

Pardus’un beni mutlu eden yönlerini sıralamayı bırakıp asıl Pardus’u kullanırken karşılaştığım sıkıntıları (ve bulabildiğim çözümleri) yazmak istiyorum buraya.

Parduskurulurken benim harddiskimdeki NTFS bölümü otomatik olarak görmesine rağmen doğru şekilde ayarlayamadı.Harddiskimde bir NTFS ve bir Fat32 bölüm var. Fat32 olana gayet güzel erişebiliyorum. NTFS olana ise erişemiyordum. Gerek Pardus ile ilgili forumlarda ve gerekse Google’dan bulabildiğim diğer sitelerde bu sorunun çaresini aradım. Başkaca kişilerin de aynı sorunla karşılaştıklarını gördüm ve yazılan çözüm önerilerini teker teker denedim. Hiçbiri işime yaramadı. Sonra bir forumda şöyle bir öneri ile karşılaştım: “Fstab dosyasından NTFS patition’a ait ayarın olduğu satırı silin ve bilgisayarınızı yeniden başlatın.” Pek de inanmayarak bu söyleneni denedim ve hakikaten de Pardus bir sonraki açılışta harddiskimin NTFS bölümünü otomatik olarak ve doğru şekilde yükledi. Artık NTFS bölüm altındaki dosyalarıma erişebiliyor ve onları dilediğim şekilde değiştirebiliyorum.

Pardus’ta karşılaştığım ikinci sorun kablosuz internet erişimi sağlayan kartımla ilgili. Kullandığım kart kablosuz internet ile ilk tanışanların gayet iyi bilebileceği, artık piyasada bulunmayan bir kart: Proxim RangeLan-DS. Prism2 chipseti kullanan bu kartı Pardus gayet güzel tanıdı ve ayarladı. Ancak bazen kart çalışıyor görünmekle beraber kablosuz router’ımla haberleşemiyor. Bu sorunun sebebi nedir bulamadım ama bulduğum çözüm yolu şu: Bilgisayarım açık iken kartı yuvasından çıkarıp tekrar takıyorum ve kart gerçekten çalışmaya başlıyor.

Pardus’ta karşılaştığım bir diğer sorun SuperTux oyunu ile ilgili. Eşimin ve kızımın çok sevdiği bu oyun bilgisayarımda OpenSuse kurulu iken gayet hızlı bir şekilde çalışıyordu. Ben bu oyunu hem Windows üzerinde hem de başka linux dağıtımlarıyla da denedim ve üzülerek söylemek zorundayım ki bu oyun Pardus’ta Windows’ta çalıştığından da yavaş çalışıyor.

Oyun demişken, 4 yaşındaki kızım benim Pardus’un paket yöneticisi olan “pisi” aracılığıyla nasıl oyunları kurduğumu görmüş ve geçen gün oyun oynamak için başına oturduğu Pardus’ta pisiyi açıvermiş. Ne olduğunu bile bilmediğim bazı paketleri kurarken görünce dondum kaldım. O ana kadar hiç dikkat etmemişim: Pisi şifre sormuyor! Eğer hafızam beni yanıltmıyorsa diğer bütün Linux dağıtımları paket yöneticisini açtığınızda şifre sorar. Pisi de bu özellik yok. Ben çocuğumun bilgisayarı açıp Pardus’ta oyun oynamasında, ne bileyim resim programını açıp birşeyler çizmesinde sakınca görmüyorum ama bilgisayara kolayca program kurabilmesini ya da kurulu programları kaldırabilmesini istemiyorum. (Bu satırları yazdıktan sonra şu yazıya denk geldim ve Pisi’de şifre olmayışının sakıncaları bakımından orada söylenenlere hak veriyorum.)

Pardus ile ilgili son bir husus da Firefox’daki yazı karakterleri ile ilgili. Windows’da da Firefox kullandığım için hemen farkettim: Pardus’taki Firefox ziyaret edilen siteleri gösterirken yazı karakterlerini olması gerekenden daha iri gösteriyor. Bunun ayarını nasıl düzelteceğimi bilmiyorum. Bulduğum da buraya yazarım.

Bunlar Pardus ile ilgili gözüme çarpan sorunlar. Tüm bunlara rağmen ben Pardus’u denediğim diğer dağtımlara göre gayet başarılı buldum ve Pardus’u dizüstü bilgisayarımdan kaldırmayıp kullanmaya devam edeceğim. (Kullandığım diğer bilgisayarlarda başka dağıtımlar kullanmakta olduğumu not etmeliyim ama. Örneğin bu hafta iş yerimdeki bilgisayarımdan Ubuntu’yu kaldırıp SimplyMepis’in yeni sürümünü ya da belki dört gözle beklediğim Centos 5’i (eğer bu haftaya yetişirse) kuracağım.)

* “Distro” karşılığı “dağıtım” sözcüğünü kulllanmak belki çeviri doğru olarak doğru ama anlam olarak yetersiz geliyor bana…

** Dizüstü bilgisayarım Toshiba Satellite A15-S129 model. Standart özelliklerini şurada bulabilirsiniz. Üzerinde fazladan 756 MB (toplam) ram ve Proxim RangeLan-DS pcmcia wireless kart var.